» » سخنرانی پروفسور رجبی فرد در همایش شهرهای هوشمند و بستر اطلاعات مکانی سه بعدی

سخنرانی پروفسور رجبی فرد در همایش شهرهای هوشمند و بستر اطلاعات مکانی سه بعدی

توسط : m.kamangari | بازدیدها : 2443 | 
30 مهر 1396
|
|
نظرات : 0

همایشی «شهرهای هوشمند و بستر اطلاعات مکانی سه بعدی» با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در روز سه‌شنبه 1396/07/25 در سالن اجتماعات شهید مطهری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

سخنرانی پروفسور رجبی فرد در همایش شهرهای هوشمند و بستر اطلاعات مکانی سه بعدی

در این همایش که با محوریت سخنرانی آقای دکتر عباس رجبی فرد، استاد تمام و رئیس دپارتمان زیرساخت دانشگاه ملبورن برگزارگردید،آخرین تحولات و نوآوریهای پایه اطلاعات مکانی برای شهرهای هوشمند، توانمندسازی جامعه و دولت با این نوع اطلاعات و ضرورت داشتنِ بسترشهروند دیجیتال ، از جمله موارد قابل عنوان گردید.

رئیس مرکز تحقیقات زیرساخت اطلاعات مکانی و مدیریت زمین دانشگاه ملبورن گفت: ۴۵ درصد مشاغل امروز در دهه آینده هوشمند می‌شوند و نیازی به انسان برای اجرای آن‌ها نیست و خدماتی که در شهرهای هوشمند ارائه می‌شود،زمینه اشتغال‌زایی را فراهم می‌کند. وی افزود: ۶۵ درصد بچه‌های مدرسه‌های ابتدایی الان ما، درشغل‌هایی قرار خواهند گرفت که هنوز ابداع نشده است.

سخنرانی پروفسور رجبی فرد در همایش شهرهای هوشمند و بستر اطلاعات مکانی سه بعدی

وی با بیان این که بسیاری از شغل‌ها امروزه بین ۲ تا ۵ سال عمر مفید دارند و تغییرات اساسی در آن‌ها لحاظ می‌شود، افزود: مشکل ما در ایران در زمینه هوشمندسازی این است که سیستم‌های ما متصل نیستند، یعنی اطلاعات ایجاد شده اما فضایی که بتوان ازآن استفاده کرد وجود ندارد.

رجبی فرد تأکید کرد: برای داشتن دولت الکترونیک کارآمد باید زیرساخت‌های آن که شامل اطلاعات دقیق، سیاست‌گذاری‌های مناسب، مدیریت زمین و غیره فراهم شود.

سخنرانی پروفسور رجبی فرد در همایش شهرهای هوشمند و بستر اطلاعات مکانی سه بعدی

وی تصریح کرد: برای هوشمندسازی شهر گرگان پیشنهاد می‌شود منطقه‌ای از شهر که چالش‌های مختلفی دارد و تلفیقی از ساخت و سازهای جدید و قدیم است به‌عنوان پایلوت در نظر گرفته شود، کمیته مشترک با دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده، زیرساخت‌های داده‌های سه بعدی در آن نقطه مورد نظر، تهیه گردد و از بخش آکادمیک نیز استفاده شود. سپس چالش‌ها استخراج شده و بسترسازی دیتا انجام شود تا هوشمندسازی انجام گیرد.

وی گفت: این اطلاعات، راهبردهای اصلی ما را در تصمیم‌گیری مسائل اجرایی و نشان دادن خط و مشی کمک خواهد کردو با برگزاری این همایش در این سطح می‌توان بستری برای تبادل دانش و فناوری در حوزه اطلاعات مکانی ایجاد نمود و با توانمندسازی نهادهای اجرایی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار گام‌های بلندی برداشت.

سخنرانی پروفسور رجبی فرد در همایش شهرهای هوشمند و بستر اطلاعات مکانی سه بعدی

در انتهای همایش میزگردی با حضور آقای مهندس پیش‌قدم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان و تعدادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهی تشکیل گردید و در خصوص بسترهای موجود و مورد نیاز برای ایجاد شهر هوشمند بحث و بررسی به‌عمل آمد و آقای پروفسور رجبی‌فرد لازمه موفقیت در ایجاد شهر هوشمند را همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط دانست. آقای مهندس پیش‌قدم، ضمن یادآوری وجود سابقه همکاری بین دستگاه‌های اجرایی در ایجاد سامانه رصد توسعه روستایی گلستان، در انتهای میزگرد جمع‌بندی نمودند که شهر گرگان قابلیت الکترونیکی شدن را داراست و بدین منظور یک نقطه‌ای از شهر انتخاب و داده‌های موجود را در بستر قرار داده و با یک حوزه دانشگاهی هم همکاری خواهیم کرد تا این موضوع را به عنوان پایلوت به پیش ببریم.

فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

اوقات شرعی



آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 1258
بازدید دیروز: 107
بازدید ماه:73128
بازدید سال:73128
بازدید کل:50983663