» » نصب ایستگاه پایش تراز دریا در منطقه خلیج گرگان

نصب ایستگاه پایش تراز دریا در منطقه خلیج گرگان

توسط : m.kamangari | بازدیدها : 212 | 
23 بهمن 1401
|
|
نظرات : 0

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، مدیریت آبنگاری و امور جزر و مدی این سازمان اعلام کرد :« ایستگاه تراز سنج دریا در خلیج گرگان منطقه بندر ترکمن توسط کارشناسان مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه برداری در اوایل بهمن ماه جاری با موفقیت جانمایی و نصب گردید.»

نصب ایستگاه پایش تراز دریا در منطقه خلیج گرگان

فائزه سلامی کارشناس ارشد جزرومدی در این باره گفت: اولین بار ایستگاه ترازسنج دریا در سال 1391 در این منطقه نصب گردید که بعدها به علت خشک شدن بخشی از خلیج گرگان و بالطبع خشک شدن منطقه ای که ایستگاه در آن واقع شده بود مکان ایستگاه ابتدا تغییر کرد اما با ادامه روند خشک شدن خلیج گرگان عاقبت این ایستگاه در سال  1393 جمع آوری گردید.

وی افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش تراز دریای خزر و همچنین پسروی آب در سواحل خلیج گرگان طی دو دهه گذشته و به دنبال آن نیاز مبرم به پایش مستمر تغییرات تراز دریا، در سال 1399 سازمان نقشه برداری کشور با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و نصب بنچ مارک در اطراف ایستگاه تراز سنجی سازمان بنادر و دریانوردی که در کانال آشوراده بین بندر ترکمن و جزیره آشوراده نصب شده بود، آنرا برای برداشت داده های دقیق آماده سازی کرد که متاسفانه با ادامه رسوبگذاری در این کانال و خشک شدن آب در زیر دستگاه جزرو مدسنج این ایستگاه نیز در سال 1401 از حیث انتفا خارج گردید .

نصب ایستگاه پایش تراز دریا در منطقه خلیج گرگان

سلامی توضیح داد: مجموعه خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله یکی از مناطق مهم و حساس محیط زیستی و از مناطق آسیب پذیر کشور در حاشیه جنوب شرقی دریای خزر می باشد . از آنجا که یکی از دلایل مهمی که خلیج گرگان دچار بحران شده است کاهش تراز دریای خزر می باشد، برداشت داده های تراز دریا  و سپس در اختیار قرار دادن آن به ذینفعان و فعالانی که در مورد احیا و نجات خلیج گرگان در حال مطالعه می باشند ضروری می نماید. بنابراین ایستگاه جدید با نصب یک عدد سنسور راداری توسط مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی و با حضور و مساعدت کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان و اداره کل بنادر و دریانوردی استان گلستان مجددا نصب و راه اندازی شد.

نصب ایستگاه پایش تراز دریا در منطقه خلیج گرگان

وی گفت: با نصب این ایستگاه، تعداد ایستگاههای پایش تراز دریا در سواحل دریای خزر به شش ایستگاه رسید. ایستگاه های دیگر در بنادر امیرآباد، فریدونکنار، نوشهر، انزلی و آستارا در حال فعالیت هستند. شبکه پایش تراز دریا متعلق به سازمان نقشه برداری کشور در سواحل شمال و جنوب کشور با 21 ایستگاه، بزرگترین و قدیمیترین شبکه پایش تراز دریا در کشور است که اطلاعات آن به منظور پایش و مدلسازی تراز دریا مورد استفاده قرار میگیرد.

به گفته سلامی تغییرات تراز دریا در منطقه خلیج گرگان از این پس به صورت برخط و از طریق سایت پایش تراز دریا به آدرس slms.ncc.gov.ir   و نرم افزار کاربردی NCCTIDE در اختیار علاقمندان و کاربران قرار میگیرد.

نصب ایستگاه پایش تراز دریا در منطقه خلیج گرگان

فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

اوقات شرعی



آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 3167
بازدید دیروز: 8779
بازدید ماه:25166
بازدید سال:335479
بازدید کل:51246014